Kradzieże samochodów w Polsce w 2023 roku. Która marka „wygrała” u złodziei?

Na początku raportu analitycy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar zastrzegają, że dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców różnią się od danych policji. Policja uznaje auto za skradzione, jeśli dostanie zgłoszenie o zaginięciu. Z kolei do baz CEPiK-u samochód trafia dopiero, gdy pojazd zostanie wyrejestrowany w następstwie kradzieży. Nie wszystkie skradzione auta, których dane znajdują się w bazie policyjnej, trafiają do CEPiK-u. Tak dzieje się chociażby, gdy pojazd zostanie odzyskany i zwrócony właścicielowi.
Przechodząc do meritum, z najnowszych danych wynika, że w 2023 roku z powodu kradzieży wyrejestrowano w Polsce 5 646 pojazdów osobowych i dostawczych o dmc do 6 ton. To o 8,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Dane mówią, że w ciągu ostatnich 6 lat liczby dotyczące kradzieży były bardzo zbliżone i oscylowały w okolicach 6 -7 tys. sztuk. W 2023 roku widać bardziej wyraźny spadek.
Mazowieckie na topie
Jeśli chodzi o województwa, to numerem 1 jest Mazowsze z liczbą 2 353 skradzionych aut i 42-procentowym udziałem w krajowych kradzieżach. W samej Warszawie skradziono 1 518 aut, co stanowi 26,9 proc. całości. To wynik większy niż w 11 województwach z najmniejszą liczbą kradzieży. Najbezpieczniejsze są województwa opolskie i świętokrzyskie.
Najbardziej kradzione marki, modele i roczniki
Jeśli chodzi o samochody, to najczęściej wyrejestrowywane w 2023 roku były:
-
Toyota – 869 szt.
-
Audi – 427 szt.
-
Volkswagen – 398 szt.
-
BMW – 383 szt.
-
Mercedes-Benz – 328 szt.
-
Kia – 303 szt.
-
Renault – 285 szt.
-
Hyundai – 282 szt.
-
Fiat – 274 szt.
-
Peugeot – 202 szt.
Najczęściej kradzionym modelem w Polsce w 2023 roku była Toyota Corolla, przed Toyotą RAV4 i Hyundaiem Tucsonem. Łupem złodziei padają głównie auta w wieku do 10 lat. Najczęściej kradzionymi rocznikami były 2019 i 2018.